משחקים באנגלית:
ראיון עם טלילה קייזר, מומחית למשחק בהוראה
משחקי הרביעיות ללימוד אנגלית שהיא פיתחה ללימוד אנגלית כבר נמכרים היום ברחבי העולם, אבל במקור היא בכלל תכננה לעסוק בחקלאות. ראיון עם טלילה קייזר, אישה שמשחק בהוראה הוא השם השני שלה.
למידה דרך משחק היא אחת השיטות המוצלחות והמומלצות ביותר על ידי מומחים ליצירת למידה משמעותית וחווייתית. למה ואיך? זה די פשוט. משחק מאפשר להשיג את מטרות הלמידה בדרך עקיפה ומהנה. בכלל לא שמים לב שהזמן עובר, והנה תוך כדי שיננו, דיברנו ושמענו אנגלית (או כל חומר לימודי אחר).
למידה דרך משחק היא אחת השיטות המוצלחות והמומלצות ביותר על ידי מומחים ליצירת למידה משמעותית וחווייתית. למה ואיך? זה די פשוט. משחק מאפשר להשיג את מטרות הלמידה בדרך עקיפה ומהנה. בכלל לא שמים לב שהזמן עובר, והנה תוך כדי שיננו, דיברנו ושמענו אנגלית (או כל חומר לימודי אחר).
משחקים באנגלית
אם אתם עוסקים בהוראת אנגלית, או חיפשתם איך להעשיר את השפה האנגלית של הילדים שלכם, ודאי יצא לכם לשמוע על משחקי הרביעיות של gamelish. ואם במקרה עוד לא יצא לכם, טוב שאתם כאן. המשחקים, שפותחו במקור על מנת לסייע לתלמידים מתקשים לקרוא ולזכור, משמשים היום מורים, הורים ותלמידים רבים בישראל (ואף מחוץ לה) לשנן מילים באנגלית בכיף, תוך כדי אינטראקציה חברתית, דיבור, האזנה, והמון הנאה. נפגשנו לשיחה עם המפתחת של המשחקים הללו - טלילה קייזר, מורה לאנגלית מעל לשני עשורים, על מנת לשמוע ממנה קצת יותר על לימוד אנגלית בכלל, ומשחק בלימוד בפרט.
אז איך הכל התחיל?
טלילה: נהייתי מורה לאנגלית בכלל בלי כוונה. אחרי עשור של עיסוק בתחומים שונים ומגוונים, וחלום לעסוק בחקלאות, התגלגלתי למשרת ההוראה הראשונה שלי לפני 29 שנים בבית ספר בבת-ים. התלמידים היו כל כך מקסימים, שנדלקתי, ומאז ועד היום אני עסוקה בהקניית השפה החשובה הזו לתלמידים שונים.
מיד בהתחלה יצא לי להיפגש עם תלמידים מתקשים, וחיפשתי פטנטים לגרום להם לקרוא ולזכור מילים באנגלית. עד היום שמורים אצלי הבריסטולים שעליהם כתבתי את משחקי הקלפים הראשונים.
יפה. ומה היום?
טלילה: כיום, במקביל לפיתוח המשחקים, אני ממשיכה ללמד אנגלית. לפני שלוש שנים עזבתי את משרד החינוך, אחרי 26 שנה בתוך המערכת.
וואו, לא מעט ניסיון. אז מהן ההמלצות שלך למורים או הורים המלמדים אנגלית?
טלילה: מילת המפתח היא תרגול. תרגול, תרגול תרגול, חזרה חזרה חזרה. אחת הדרכים הטובות ביותר עבור זה היא משחקים. משחקים בכלל, ורביעיות בפרט. ואני לא אומרת את זה כי זה מה שאני מייצרת. התחלתי לייצר רביעיות כי הכרתי בערך של המשחק הזה, ולא ההפך.
היתרון של רביעיות הוא עצום. ראשית, הילדים בארץ בדרך כלל מכירים את דרך המשחק בו. שנית, הוא גורם לתלמידים בו זמנית להתעסק בקריאה, דיבור והאזנה לאנגלית. מלבד כתיבה עושים הכל. זה מחייב זיכרון, מחייב הקשבה, מחייב אסטרטגיה וחשיבה, והכי חשוב - מחייב לחזור שוב ושוב ושוב.
באיזה מינון כדאי להכניס משחקים באנגלית בלימוד? הרי אי אפשר כל הזמן לשחק.
טלילה: ודאי שלא. צריך להשתעמם קצת כדי שהמשחק ילהיב, וחייבים לגוון. יש ילדים שאוהבים דפי עבודה, יש כאלה שאוהבים משחקים אחרים. אני ממליצה לשלב משחק ברביעיות פעם־פעמיים בשיעור. פעם אחת לפחות בטוח כדאי.
אוקי, ואיך משחקים רביעיות עם כיתה שלמה שיש בה 30-40 תלמידים?
טלילה: זה מאד פשוט. נכנסים לכיתה עם כמה חבילות קלפים, כאשר צריך כמובן לדאוג שהרמה שלהם מתאימה לכיתה. אפשר לשלב משחקים שונים, שיוחלפו בין הקבוצות, ואפשר גם משחק זהה.
מומלץ מאד לערבב רמות בין הקבוצות: מתוך 5-6 ילדים בקבוצה - לשים 2 תלמידים חזקים, 1 חלש והשאר בינוניים. אם הכיתה ברמה נמוכה אפשר להביא משחק ברמה מתאימה.
ואיזה עוד טיפ את יכולה לתת למורה שמעוניינת לשלב משחק בשיעור שלה?
טלילה: לא לפחד מרעש. תוך כדי משחק הטונים עולים, ואם יש מספר קבוצות אז ודאי שהרעש בכיתה יהיה גדול. אבל זה בסדר. זה חלק מהענין ומהחוויה.
נכונה השמועה שהמשחקים שלך משווקים גם בחו״ל?
טלילה: נכונה בהחלט. בשנה האחרונה התחלנו להכנס גם לשוק הבינלאומי. המשחקים נמכרים כעת בכמה מדינות באירופה. הם צוברים תאוצה בפולין, בצ׳כיה גם התחלנו לא מזמן. זה תהליך, זה ייקח זמן, אבל זה בסדר, אני לא ממהרת לשום מקום.
מעוניינים לשלב משחק וחוויה בשיעורי האנגלית שלכם? או בבית עם הילדים? אפשר לעשות את זה ממש כאן.
יש לכם שאלות?
כתבו לנו!
אז איך הכל התחיל?
טלילה: נהייתי מורה לאנגלית בכלל בלי כוונה. אחרי עשור של עיסוק בתחומים שונים ומגוונים, וחלום לעסוק בחקלאות, התגלגלתי למשרת ההוראה הראשונה שלי לפני 29 שנים בבית ספר בבת-ים. התלמידים היו כל כך מקסימים, שנדלקתי, ומאז ועד היום אני עסוקה בהקניית השפה החשובה הזו לתלמידים שונים.
מיד בהתחלה יצא לי להיפגש עם תלמידים מתקשים, וחיפשתי פטנטים לגרום להם לקרוא ולזכור מילים באנגלית. עד היום שמורים אצלי הבריסטולים שעליהם כתבתי את משחקי הקלפים הראשונים.
יפה. ומה היום?
טלילה: כיום, במקביל לפיתוח המשחקים, אני ממשיכה ללמד אנגלית. לפני שלוש שנים עזבתי את משרד החינוך, אחרי 26 שנה בתוך המערכת.
וואו, לא מעט ניסיון. אז מהן ההמלצות שלך למורים או הורים המלמדים אנגלית?
טלילה: מילת המפתח היא תרגול. תרגול, תרגול תרגול, חזרה חזרה חזרה. אחת הדרכים הטובות ביותר עבור זה היא משחקים. משחקים בכלל, ורביעיות בפרט. ואני לא אומרת את זה כי זה מה שאני מייצרת. התחלתי לייצר רביעיות כי הכרתי בערך של המשחק הזה, ולא ההפך.
היתרון של רביעיות הוא עצום. ראשית, הילדים בארץ בדרך כלל מכירים את דרך המשחק בו. שנית, הוא גורם לתלמידים בו זמנית להתעסק בקריאה, דיבור והאזנה לאנגלית. מלבד כתיבה עושים הכל. זה מחייב זיכרון, מחייב הקשבה, מחייב אסטרטגיה וחשיבה, והכי חשוב - מחייב לחזור שוב ושוב ושוב.
באיזה מינון כדאי להכניס משחקים באנגלית בלימוד? הרי אי אפשר כל הזמן לשחק.
טלילה: ודאי שלא. צריך להשתעמם קצת כדי שהמשחק ילהיב, וחייבים לגוון. יש ילדים שאוהבים דפי עבודה, יש כאלה שאוהבים משחקים אחרים. אני ממליצה לשלב משחק ברביעיות פעם־פעמיים בשיעור. פעם אחת לפחות בטוח כדאי.
אוקי, ואיך משחקים רביעיות עם כיתה שלמה שיש בה 30-40 תלמידים?
טלילה: זה מאד פשוט. נכנסים לכיתה עם כמה חבילות קלפים, כאשר צריך כמובן לדאוג שהרמה שלהם מתאימה לכיתה. אפשר לשלב משחקים שונים, שיוחלפו בין הקבוצות, ואפשר גם משחק זהה.
מומלץ מאד לערבב רמות בין הקבוצות: מתוך 5-6 ילדים בקבוצה - לשים 2 תלמידים חזקים, 1 חלש והשאר בינוניים. אם הכיתה ברמה נמוכה אפשר להביא משחק ברמה מתאימה.
ואיזה עוד טיפ את יכולה לתת למורה שמעוניינת לשלב משחק בשיעור שלה?
טלילה: לא לפחד מרעש. תוך כדי משחק הטונים עולים, ואם יש מספר קבוצות אז ודאי שהרעש בכיתה יהיה גדול. אבל זה בסדר. זה חלק מהענין ומהחוויה.
נכונה השמועה שהמשחקים שלך משווקים גם בחו״ל?
טלילה: נכונה בהחלט. בשנה האחרונה התחלנו להכנס גם לשוק הבינלאומי. המשחקים נמכרים כעת בכמה מדינות באירופה. הם צוברים תאוצה בפולין, בצ׳כיה גם התחלנו לא מזמן. זה תהליך, זה ייקח זמן, אבל זה בסדר, אני לא ממהרת לשום מקום.
מעוניינים לשלב משחק וחוויה בשיעורי האנגלית שלכם? או בבית עם הילדים? אפשר לעשות את זה ממש כאן.
יש לכם שאלות?
כתבו לנו!