דקדוק באנגלית: למה זה קשה ואיך ללמוד ביעילות?
איילת צדוק | 30/10/2020האם זה אפשרי לדבר אנגלית כשפה שניה בשטף בלי ללמוד דקדוק?
מניסיוני העשיר, התשובה היא לא!
נתקלתי בשנות הוראתי בלא מעט תלמידים שהגיעו לרמת אנגלית כשפת אם אך עדיין המשיכו לעשות טעויות. זאת משום שלא היה להם מושג בנוגע להסכמה הדקדוקית לגבי אופן שילוב מילים במשפט.
מה זה בכלל דקדוק?
אם נשאל תלמידים את השאלה הזו, קרוב לודאי שנקבל את התשובות הבאות:
- חוקים של הזמנים
- חוקים לא מובנים
- כללים לא הגיוניים
- הרבה יוצא דופן
אז קודם כל אני רוצה שתעזבו את הרעיון שדקדוק זה חוקים. זו הגדרה שאינה נכונה או כייפית במיוחד. היא לא תניע אתכם ללמוד דקדוק בהצלחה.
אז איך נגדיר דקדוק? אפשר לומר שבכל שפה ישנה הסכמה בקרב האנשים המדברים אותה לגבי סדר המילים במשפט.
הרעיון מאחורי הסכמה זו הוא שאנשים יבינו אותנו ושנוכל להתבטא בבהירות. ללא ידיעה של הדקדוק, פשוט לא נהיה ברורים.
אז ההגדרה החדשה שלנו של דקדוק היא: "חקר הצורה בה אנו משתמשים במילים כדי ליצור משפט".
הבנת הקשיים של תלמידים בלימוד דקדוק והסיבות להן
1. רוב מוחלט של התלמידים פשוט שונאים ללמוד את הנושא.
הסיבה לקושי זה היא שהחוקים האלה לא קשורים אצלם לכלום ולכן משעממים אותם.
2. רוב התלמידים, גם כאלה שמצליחים לכאורה בנושא, לא מטמיעים את הדקדוק.
לומדים מסוימים עשויים לקבל 100 במבחן אך עדיין לבנות משפטים שאינם תקינים. לעיתים הם יחזרו על הנושא כל שנה מחדש, כאילו לומדים אותו בפעם הראשונה.
הסיבה לחוסר ההטמעה של תלמידים היא אי תרגול דקדוק בשפת שימושית. לרוב, תלמידים לומדים דקדוק כמערכת חוקים, כעוד נושא הנקרא "גרמר".
3. תלמידים לא באמת מבינים את החומר בדקדוק.
הסיבות לכך הינן:
◀ צורת ההסתכלות של תלמידים רבים היא שדקדוק באנגלית הוא חומר שלומדים למבחן והמטרה היא להצליח במבחן.
כתוצאה מכך, תלמידים רבים לומדים דקדוק בעזרת כל מיני רמזים שעוזרים להם להצליח במבחן. דוגמה לכך היא שימוש של תלמידים בטכניקה של מילות זמן מסויימות המרמזות להם שמדובר בזמן מסויים. אתם מבינים שאת החומר הם לא ממש יודעים.
◀ ישנה בעיה בהוראת הדקדוק. אני זוכרת בתור תלמידה איך חרה לי העניין! כאשר הייתי שואלת את המורה להסבר, לעיתים רבות התשובה היתה "ככה זה".
יתכן ומורים רבים פשוט מדברים את השפה ואין להם מושג למה משתמשים במילים בצורה מסויימת.
אגב, בתור תלמידה לשעבר שהתקשתה למצוא תשובות לשאלות בדקדוק בבית הספר, ולאחר הבנה שהתלמידים שלי חווים את אותו קושי, חקרתי רבות את הנושא.
הרצון העז שלי לעזור לתלמידים גרם לי לבנות תוכנית לימוד שתבהיר לתלמידים את נושאי הדקדוק בצורה פשוטה ומדוייקת. את תוכנית הלימוד שלי אנחנו מיישמים בשיעורים שלנו באינגליש אונליין.
אז תכלס.. איך ללמוד דקדוק בהצלחה?
אז כפי שהבנתם, ע"י טיפוח גישה חיובית יותר ללימוד דקדוק בקרב התלמידים, שימוש בתוכן מתאים וצורת לימוד נכונה.
שינוי הגישה ללימוד דקדוק
מכיוון שתלמידים רבים אינם מתחברים ללימוד החוקים הם מתקשים להבין ולהפנים אותם לטווח רחוק.
בתחילת הלימוד, חשוב לטפח יחד עם התלמידים גישה שונה ללימוד דקדוק. על התלמידים להבין שדקדוק אינו מערכת חוקים מעיקים אלא פשוט הסכמה לגבי אופן בניית משפט המאפשרת להם להיות מובנים ולהתבטא טוב יותר.
לימוד פרקטי
הלימוד אינו צריך להיות לימוד לשם דקדוק בו יושבים ומנתחים מבנים שאין כל בהם שימוש אלא לימוד פרקטי.
דוגמאות ללימוד פרקטי הינן להבין איך משפט בשפה האנגלית מורכב. למשל: חייב להיות נושא ופועל. I go זה כבר משפט.
דוגמה נוספת ללימוד פרקטי היא שימוש בתכנים הנפוצים ביום יום.
בנוסף, על התלמיד להבין להבין שכל שפה היא שונה ולא ניתן לתרגם משפה לשפה. לא ניתן לתרגם את המשפט בעברית "יש לי בית" מילה במילה כי באנגלית אומרים את המילים בסדר שונה: I have a house.
וכמובן, לתת הקשרים הקרובים לעולמו של התלמיד. לדוגמה, להדגים עבר פשוט ע"י שיחה על אירוע מעברו של התלמיד.
לימוד הדרגתי ומובנה
חשוב לציין שכל נושא דקדוקי יילמד רק בתנאי שלתלמיד יש רקע מסויים. ללא רקע זה התלמיד יתקשה להבין את החומר עד הסוף ולהפנימו. לדוגמה: תלמיד שאינו רכש אוצר מילים בסיסי לא יוכל ללמוד הווה פשוט.
צורת הלימוד צריכה להיות מאד מבנית, בקושי מדורג:
1. התלמיד מבין את הנושא. המורה חייב לדעת להבהיר את הנושא לעומק.
2. התלמיד עובר לתרגול הדרגתי ושיטתי של המבנים: על התלמידים לתרגל כמות עצומה של חזרות, גם אם נראה להם שזה לא הכרחי.
הסיבה לכך היא ששפה היא כמו כל מיומנות אחרת בה נדרש שימוש רב כדי להגיע להטמעה. מדובר כאן בשינוי הרגלים והרגלים לא משתנים ע"י הבנה בלבד אלא בעיקר ע"י עשיה. גם בתרגול המבנים השונים של כל נושא, תדרש הדרגתיות.
לדוגמה: אם נלמד עבר פשוט נתרגל קודם מבנה חיובי בנפרד, שלילה בנפרד, שאלות בנפרד, לאחר מכן כל צורות העבר.
3. בשלב מתקדם יותר, התלמיד יתרגל את השימוש, בדרכים שונות: כתיבת משפטים, כתיבה חופשית, דיבור במשפטים, דיבור חופשי.
4. על התלמיד לתרגל את הנושא עם נושאי דקדוק אחרים שלמד קודם, באופנים שונים.
שלב זה דורש רמה גבוהה יותר מאחר התלמיד צריך ליישם את הנושא, מה שדורש הבחנה עמוקה יותר.
ולסיכום
בסופו של דבר דקדוק היא מיומנות שכל תלמיד יכול לרכוש, זה בעיקר עניין של עבודה נכונה. מומחה להוראת דקדוק יכול לגרום לילד להשיג מטרה זו בפרק זמן מהיר יחסית ובהצלחה גדולה. לעיתים, גם קורס דקדוק אנגלית נקודתי מעולה יכול להקפיץ את היכולת של הילד לתקשר נכון באנגלית.
---
זהו פוסט אורח של איילת צדוק, מנכ"לית אינגליש אונליין. כבר למעלה מחמש עשרה שנה שאיילת מסייעת לילדים ונוער למקסם את האנגלית. בצוות של איילת מורים סופר מקצועיים הפועלים מתוך גישה של חיבור לעולמו של התלמיד, הנעתו ויחס אישי מאד. הלימוד מתבצע במסגרת שיעור פרטי, זוגי או קבוצה מצומצמת בליווי קורסי אונליין נקודתיים. המורים של אינגליש אונליין עובדים במערכת החינוך ומכירים לעומק את דרישותיה מהתלמידים. אינגליש אונליין מחוייבת להוראה יוצאת דופן כדי להבטיח את בניית עתידו של התלמיד.