התחרות של 'טוב לדעת' לעיצוב סביבה לימודית באנגלית: הסיפור המלא

מידי שנה, לקראת פתיחת שנת הלימודים, מורים רבים לאנגלית מייגעים את מוחם בשאלה - כיצד כדאי לעצב את הסביבה הלימודית באנגלית. לקראת סוף החופש הגדול, אתגרנו אתכם, מורים ומורות, בתחרות מיוחדת: ביקשנו מכם לשלוח לנו תמונות של הסביבה הלימודית שלכם באנגלית, כדי להחליט איזו פינת אנגלית תזכה בתואר היפה ביותר. כשאמרנו 'יפה', כמובן שלא התכוונו רק לאסטתיקה. הכוונה היתה גם לכיתה המעוצבת באופן הנכון ביותר מבחינת דדיקטית, כזו שתתרום באופן המיטבי לאקלים הכיתה ולרכישת השפה האנגלית.

שמחנו מאד לקבל תמונות רבות ומגוונות, מבתי ספר בכל רחבי הארץ שהשקיעו לא מעט בעיצוב הסביבה הלימודית שלהם, וחשבנו שכדאי להעלות על הכתב את הסיפורים המעניינים שקיבלנו ואת סביבות הלמידה המגוונות שהציגו אותן, כדי שכולם יוכלו להנות מהם גם בהמשך.

 

רעיונות לעיצוב סביבת הלמידה באנגלית


היו מורות שבחרו לעצב את הסביבה הלימודית בקונספט מסוים: למשל - לונדון, או מחנה, או ד"ר סוס. הכיוונים הללו מקסימים - מעוררי מוטיבציה, חשק וסקרנות ללמוד אנגלית בכיתה. המורה רויטל סני מסיל ממעלה אדומים סיפרה לנו מדוע בחרה דווקא בקונספט של ד״ר סוס: ״עיצבנו את חדר אנגלית בבית ספר ׳אלמוג׳ במעלה אדומים, בסימן ד"ר סוס ואמרותיו, לחיזוק הבטחון של התלמידים למסוגלות והצלחה במקצוע האנגלית.״


המורה עדי גולדפרב, שעיצבה את הכיתה שלה בקונספט לונדון (וזכתה במקום השני), סיפרה לנו כך: ״יצרנו חדר אנגלית בשילוב עם המוצרים המדהימים של טוב לדעת. החדר כולו בקונספט של לונדון. דלת הכניסה עם תמונות וכותרת Welcome to the english kingdom על הרצפה יש מסלולי הגעה של הרכבת התחתית וכל קבוצה היא תחנה בלונדון. יצרנו 2 קירות עם המוצרים של טוב לדעת. קיר האוכל והסופר שלנו שאפשר לראות בתמונה. הילדים עושים קניות ואח״כ מכינים מזה ארוחות (כמו שבקיר) התמונות והירקות נמצאות בשקיות והילדים נהנים מאוד מהחוויה. בנוסף, קיר הזמן יחד עם מזג האויר שלנו והעונות. לומדים על שעון יחד עם הכרטיסיות של טוב לדעת והילדים לא רוצים להפסיק לשחק."
 
עיצוב סביבה לימודית באנגלית עם קונספט
מימין לשמאל: כיתה בקונספט לונדון, ד״ר סוס, מחנה
 
המורה רעות נוריאל מבת ים, שבחרה בקונספט מחנה כתבה: ״הנושא הוא מחנה אנגלית. בחדר בקתת קריאה, ספרים, משחקים, דוכן מכירה ועוד.. אנחנו רק בהתחלה של עיצוב סביבות הלמידה בחדר ונשמח מאד לזכות ולהעשיר את הסביבה עוד יותר״ (אנחנו שמחים לספר שרעות אכן זכתה במקום השלישי וקיבלה שלישיית פוסטרים להעשרת הסביבה הלימודית). 
 

ואם בבית הספר שלנו אין כיתת אנגלית?


בחלק מבתי הספר (ואולי גם בבית הספר שלכם?), אין כיתה שלמה ללימוד אנגלית, וגם זה בסדר. סיפרה לנו המורה אורלי עבדל מבית הספר תחכמוני בטבריה - ״אצלנו אין חדר אנגלית אך יצרנו פינות אנגלית בכיתות.״

סיפרה לנו גם המורה שירה מלכה: ״כשהתחלתי לעבוד בבית הספר לא היה חדר אנגלית בשל חוסר מקום. לאחר כמה שנים בית הספר גדל, חדר אנגלית יצא לדרך והחזיק מעמד 3 שנים ברציפות, אך לצערי שוב בשל חוסר במקום בוטל חדר האנגלית, אבל לא התייאשתי והשתלטתי על כל הקומה....״
עיצוב פינת אנגלית בבית הספר במקום כיתת אנגלית
פינות אנגלית כחלופה לכיתה שלמה
 
פרמטר נוסף שללא ספק משפיע גם הוא על אווירת הלמידה וחזר במספר כיתות, היה מגוון אפשרויות ישיבה - פינות נוחות עם פופים וכורסאות, פינות מחשבים, פינות ישיבה בקבוצה ועוד. שמחנו לראות גם שיתוף נרחב של התלמידים בעיצוב הסביבה הלימודית באנגלית. החל משמות התלמידים כתובים באנגלית ומקושטים וכלה בתמונות וסיפורים שהם כתבו בעצמם באנגלית. 
 

כדאי לשתף את התלמידים בעיצוב הסביבה הלימודית באנגלית?

התשובה היא - בהחלט כן! שיתוף התלמידים בעיצוב הסביבה הלימודית יוצר מעורבות ועניין בלימוד האנגלית ומשפר את האקלים הלימודי-חברתי. סיפרה לנו המורה איילת מבית ספר עמק יזרעאל (שזכתה במקום הראשון): ״השימוש באומנות וביצירתיות הינו כלי בסיסי בלמידה. דבר המוסיף הנאה והנעה ללמידה (מסכימים!). בתמונות המצורפות ניתן לראות פרויקטים מגוונים שנעשו עם תלמידים מהכיתות השונות. כתיבת תעודת זהות אישית באנגלית, הכנת ספרון קריאה אישי ועבודה בעקבות ספר אותו קראו התלמידים תוך עידוד הקריאה ועוד.״
שיתוף נרחב של התלמידים בעיצוב הסביבה הלימודית באנגלית
שיתוף נרחב של התלמידים בעיצוב הסביבה הלימודית באנגלית
 

 שימוש בסביבה הלימודית לשינון וזכירה

נתקלנו גם ברעיונות מקוריים ומעניינים מאד ללימוד ושינון מילים באנגלית: ״הכנתי לכל כיתה פינה כזאת שמה שמיוחד בה הוא שהבנות כל שיעור מחליפות את המילים באמצעות האטבים והמילים החדשות עומדות להן מול העיניים כל היום וכך הם נכנסות להן לראש. כל שיעור כשיש הכתבה הבנות זוכרות בעל פה את המילים גם בכתב.״

״המילים הבסיסיות באנגלית מונחות לעיני הבנות בכל שעות היום ובנוסף ישנו קיר מתחלף עם מילים הקשורות לכל חודש. קיר אנגלית עם כל האותיות ובמרכזו האות שלמדנו עם מילים מתחילות (התמונות משתנות מאות לאות).״
image alt
ראינו את המאמץ להקפדה על סדר, ארגון ואסטתיקה בסביבה הלימודית. כל אלה משפיעים מאד על יכולת הריכוז של התלמידים וההנאה שלהם מזמן הישיבה במרחב הלימודי. ממש כמו שאנחנו מעדיפים בד״כ מקומות נקיים ומסודרים.
 

לסיכום,

כשיזמנו את התחרות הזו, לא חלמנו להינות עד כדי כך מהתהליך שלה! בפועל הראיתם לנו את ההשקעה הרבה שלכם, את היצירתיות ואת המודעות שלכם לחשיבות שיש לעיצוב הסביבה הלימודית באנגלית. הפניות הרבות שקיבלנו מכם, ההתעניינות ושיתוף הפעולה שימחו אותנו מאד ועודדו אותנו להמשיך, ליזום וליצור. אנחנו מודים מאד לכל המשתתפים ומאחלים שתראו את תוצרי ההשקעה שלכם בבירור ממש.

להתראות בתחרויות הבאות!
x

#{title}

#{text}

#{price}